ZAPISNIK
sa sastanaka između predstavnika NSPPH, predstavnika SPH, predstavnika SSPJ, Radničkog vijeća i Uprave Društva, održanog 30. siječnja 2019. godine s početkom u 11:00 sati.
Prisutni: David Sopta, Vjekoslav Dorić, Goran Frković, Dalibor Čandrlić, Petar Grubišić, Nedjeljko Bulić, Milkica Iliašić, Božidar Milić, Ivica Miškić, Srzentić Ivan, Neven Melvan, Antun Aljinović, Dragomir Mucić
Zapisničar: Petra Srđenović
Točke dnevnog reda:
1. Usklađivanje plaća zaposlenika Jadrolinije sa minimalnom plaćom u RH;
2. Primanje zaposlenika u stalni radni odnos u skladu sa Zakonom o radu;
3. Nastavak pregovora za Nacionalni kolektivni ugovor:
Gosp. Bulić pozdravio je sve prisutne te se zahvalio na njihovom dolasku. Navodi kako se nada da su predstavnici sindikata sukladni s predloženim Dnevnim redom.
Ad. 1.) Usklađivanje plaća zaposlenika Jadrolinije sa minimalnom plaćom u RH
Gosp. Bulić ističe da od 1. siječnja 2019. godine stupa na snagu odredba o minimalnoj neto plaći od 3.000 kuna. Navodi kako u Jadroliniji postoji velik broj ljudi koji idalje primaju plaću koja je manja od navedenog iznosa, poput mladića, čistača i mornara, koji pokraj svih dodataka i koeficijanata imaju plaću ispod navedenog iznosa. Ističe kako sam izračun dodataka na plaću nije prilagođen izračunu plaće, prekovremenih i ostalih sati. Predlaže osnivanje radne skupine, u kojoj bi sudjelovali svi predstavnici sindikata kako bi postupili sukladno zakonu.
Gosp. Sopta navodi da je Uprava svijesna svih potrebnih promjena, kao i činjenice da su pojedini koeficijenti djelatnika stariji od 10 godina. Ističe kako će se od sljedeće plaće izračun plaće iskorigirati u korist djelatnika. Predlaže da izvršni direktor Sektora ljudskih resursa detaljinije obrazloži novčane mjere koje su napravljene u odnosu na poslovanje u 2016. i 2017. godini.
Gosp. Čandrlić taksativno navodi mjere koje su povećale financijska i radna prava zaposlenika:
Odluku o kriteriju za isplatu otpremnina za pomorce kod osobno uvjetovanog otkaza- nadstandard u odnosu na Nacionalni koletktivni ugovor ( 1 bruto plaće u odnosu na 1 neto plaće u NKU). Ističe da se na temelju takve odluke, prošle godine, isplatilo 2 milijuna kuna za pomorce koji su izgubili matrikulu;
U protokolu je ukinut drugi prekid- red veličine 800.000 kuna;
Izjednačeni koeficijenti za sve šalterske djelatnike koji su primljeni u stalni radni odnos;
Primanje u stalni radni odnos 61 šalterskog djelatnika;
Primanje u stalni radni odnos 100 pomoraca;
Odluka o prijamu dodatnih 66 pomoraca u stalni radni odnos (sljedeća sjednica Uprave
Društva);
Povećanje plaće za sve djelatnike Društva u iznosu od 5 posto.
Navodi da je za plaće djelatnika Uprava Društva izvojila 19 milijuna kuna više u odnosu na dvije prethodne godine.
Gosp. Bulić ističe kako je osnovni problem obračun plaće i prevelik dizbalans u plaćama. Navodi kako bi Društvo trebalo bolje upravljati svojim resursima (npr. upravljanje Službom tehničkog održavanja) i pronaći način kako da se izdvoje sredstva za dodatno povećanje plaća pomorcima. Smatra da unutar društva, niti jedan rukovoditelj ne bi smio imati veću plaću od zapovjednika broda. Ističe kako je zapovjednici rukovoditelj plovne jedinice, koji snosi odgovornost za imovinu i
za živote ljudi. Također, navodi da postoji skupina pomorci koji su zadovoljni svojom plaćom i navigaju na brodova gdje postoje više radnih sati
Predlaže da spomenuta radna skupina odrediti kategorije brodova, kao i pravednu raspodjelu plaće koja će pripadati pojedinim kategorijama uskladu s novcem koji je izdvojen za povećanje plaća. Gosp. Melvan postavlja pitanje vezano za minimalnu plaću, odnosno hoće li se ona korigirati povećanjem koeficijenta ili pomoću spomenutih kategorija kao stalni dodatak?
Gosp. Sopta odgovara kako se trenutno ne može točno odrediti način povećanja minimalne plaće. Predlaže da se zbog takvih dogovora definira radna skupina kako bi mogli razmotriti sve prijedloge od strane sindikata.
Gosp. Melvan predlaže da bi se navedena radna skupina dodatno mogla baviti i novim načinom obračuna plaća za pomorce.
Gosp. Čandrlić ističe kako se slaže s gosp. Bulićem i činjenicom da su plaće pomoraca na pojedinim pozicijama izrazito niske dok su negdje izrazito visoke. Kao primjer navodi, upravitelja stroja koji je odbio radno mjesto inspektor broda isključivo zbog financijskih razloga, odnosno premale plaće.
Gosp. Sopta navodi kako je između zapovjednika na pojedinim linijama prevelika razlika u
plaćama.
Gosp. Srzentić ističe da pored zapovjednika, kod svih pomoraca (kormilara, časnika, upravitelja stroja) postoje prevelike razilke u plaćama.
Gosp. Bulić ističe da ukoliko je zapovjednik, kao odgovorna osoba nezadovoljna svojim primanjima, bespredmetno je uopće raspravljati o primanjima ostalih pomoraca.
Gosp. Mucić ističe da se prije par godina izradio izračun i izmjene koeficijenata za pomorce uz zadovoljavanje minimalne plaće. Prema izračunu zapovjenik 1. trebao bi imati koeficijent 3.70 za osnovnu plaću prema starom izračunu minimalne plaće (11.544 kune minimalna plaća zapovjednika u bruto iznosu). Obuhvaćena su bila sva zvanja, poput mladića sobe koji bi imao koeficijent 1. (3.120 kuna minimalna plaća mladića sobe u bruto iznosu), međutim povratnu informaciju nikada nismo dobili.
Gosp. Bulić ističe kako bi radi velike razlike u prihodima, radna skupina trebala smislit program izračuna plaće, a potom da se kroz kadrovsku službu vrši rotacija pomoraca. Napominje, da bi inspektore broda trebalo upotpunosti izuzeti iz kadrovskog odlučivanja radi moguće zlouporabe. Navodi da je cilj radne skupine, uz pomoć kadrovske službe, napraviti sustav koji će razlike u plaćama svesti na minimum. Kao prijedlog navodi uvođenje plaušalne plaće po linijama, kao i mogućnost dodataka na plaću koji će ovisiti o samoj težini linije.
Gosp. Melvan ističe kako inicijalni materijal i svi podaci trebaj dostaviti Uprava Društva formiranoj radnoj sukupini. Navodi ja se svaki sindikat spreman participirat koliko god može.
Gosp. Čandrlić ističe kako će biti ključna pomoć sindikata oko formiranja novog obračuna plaća, te kako će prvi bio zadovoljan ukoliko se obračun plaća promjeni. Kao primjer ističe situaciju u kojoj određeni broj upravitelja stroja zahtjeva premještaje na “šlapu” (Lošinjanka) zbog manjeg broja sati.
Gosp. Grubišić odgovara kako bi osnova svega trebala biti rotacija pomoraca, a da bi se ona postigla potrebno je isključiti tehničke inspektore iz kadroviranja.
Gosp. Čandrlić ističe kako tehnički inspektori su osobe koje s pomorcima rade svakodnevno i znaju kako svaki pomorac radi svoj posao. Ono što osobno tehničkim inspektorima zamjeram je što oni u 10 godina nisu dali niti jednu ocjensku listu za zapovjednika. Nadam se da ćemo zajedno sa gosp. Dorićem to promijeniti.
Gosp. Aljinović navodi da inspektori broda ne odlučuju o ukrcaju posade, već o participiraju u
odluci o ukracaju zapovjednika i upravitelja stoja. Ističe da im se takva odgovornost ne bi smijela oduzeti jer to su ipak stručne osobe koje odgovaraju za tehničku stranu broda. Ukoliko postoje situacije u kojima se smatra da netko radi nepravilo, zna se što se treba napraviti.
Gosp. Bulić ispravlja gosp. Aljinovića kako zapovjednik odgovara za tehničku ispravnost broda. Gosp. Aljinović ističe kako i prema SUS-u inspektor broda ima dio odgovornost za tehničku ispravnost broda i na taj način mu se ne može oduzeti ovlast da participira u odlučivanju
zapovjednika i upravitelja stroja.
Gosp. Melvan ističe kako bi bilo potrebno fokusirati se na problem i tematiku prve točke Dnevnog reda. Navodi kako bi bilo potrebno formirati radnu skupinu te postavlja pitanje o predstavnicima sindikata, odnosno koliki broj predstavnika bi svaki sindikat trebao imati?
Gosp.Srzentić ističe kako mu je drago, iako je točka dnevnog reda usklađivanje plaća zaposlenika
Jadrolinije sa minimalnom plaćom u RH, da se tematika odnosi u 99 % slučajeva na pomorce. Navodi da SSPJ ne može sudjelovati u radnoj grupi za usklađivanje plaća zaposlenika na kopnu. Vezano za inspektore brodova, ističe kako inspektor broda može sudjelovati kod unaprijeđivanja časnika u zapovjednike ili u upravitelje stroja, dok u slučajevima rotacija i kadroviranja smatra da inspektor broda i ne mora nužno sudjelovati. Navodi da je SSPJ prvi poslao dopis u kojem je bilo navedeno da zapovjednik ocijenjuje upravitelja stroja i posadu, te predlaže da bi inspektori brodova trebali ocijenjivati zapovjednike i upravitelje strojeva što do sad po našim saznanjima nije bila praksa. Uz sve navedeno predlaže da se uz godišnji raspored zapovjednika i upravitelja uvede i raspored 1.časnika palube i stroja.
Gosp. Čandrlić utjecaj inspektora broda se značajno smanjio u protekle tri godine.
Gosp. Dorić navodi da se slaže kako inspektori broda moraju imati uvid u listu razmještaja zapovjednika po brodovima, međutim ne bi nikada trebali biti odlučujući faktor. Navodi da je inspektor broda prva podrška broda zapovjednicima i upraviteljima stroja, kao i odlučujući faktor u unapređenju časnika, zapovjednike i upravitelje stroja. Navodi kako postoji greška inspektora zbog ne pisanja ocjenskih lista, što je ujedino i kršenje SUS-a. Ističe kako bi svaki inspektor broda, svoje ne slaganje s ukrcajima trebao pismeno obrazložiti.
Gosp. Bulić navodi da se prva točka Dnevnog reda odnosi na sve zaposlenike, međutim da se fokus raspave odnosi na pomorce radi malog broja zaposlenika na kopnu sa minimalnom plaćom ispod
3.000 kuna, dok je kod pomoraca drugačija situacija.
Gosp. Srzentić ističe kako bi se trebali usuglasiti da se novo formirana radna skupina odnositi na usklađivanje plaća pomoraca Jadrolinije sa minimalnom plaćom u RH, kao i novi obračun plaće za pomorce.
Gosp. Sopta odgovara kako će se formirati radna skupina vezana za usklađivanje minimalne plaće pomorca, kao i njihov novi obračun.
Gosp. Bulić ističe da se Dnevni red ne može mjenjati jer se odredba zakona odnosi na sve zaposlenike u RH. Ističe kako je obveza poslodavca uskladiti svoje propise sa zakonom, dok je obveza sindikata uputiti Upravu Društva na takvo postupanje, a upravo zbog tih razloga Dnevni red se ne može mijenjati. Navodi da prisutni sindikati moraju oformitri radnu grupu koja će dostaviti prijedloge, dok Uprava Društva mora odlučiti koje stručne osobe će također biti dio radne skupine.
Zaključak:
NSPPH, SPH, SSPJ u roku od sedam dana imenovat će do tri predstavnika za radnu skupinu koji će sudjelovati u formiranju novog obračuna plaće za pomorce Jadrolinije, kao i usklađivanju plaće pomoraca sa minimalnom plaćom u RH.
Ad. 2.) Primanje zaposlenika u stalni radni odnos u skladu sa Zakonom o radu
Gosp. Bulić ističe da sukladno Zakonu o radu, ugovor o radu može se iznimno sklopiti na određeno vrijeme za zasnivanje radnog odnosa čiji je prestanak unaprijed utvrđen rokom, izvršenjem određenog posla ili nastupanjem određenog događaja. Nadalje, poslodavac s istim radnikom smije uzastopno sklopiti ugovor o radu na određeno vrijeme samo ako zato postoje objektivan razlog. Predlaže da se ubuduće ljudi u stalni radni odnos primaju putem automatizma, odnosno da nakon određenog perioda (jedna, dvije-tri godine). Navodi da bi tu uvelike pomogle ocjenske liste, pogotovo kod unapređivanja zaposlenika.
Gosp. Sopta ističe da je Uprava Društva pokazala interes u primanju radnika u stalni radni odnos.
Nadalje, ističe kako je bitno zadržati kvalitetne ljude unutar poduzeća. Također, napominje kako je bitno uvesi dobar sustav ocjenskih lista, kako bi mogli procjeniti svakog zaposlenika prije primanja u stalni radni odnos.
Gosp. Čandrlić ističe kako bi se ocjenske liste morale digitalizirati, te bi na taj način one odmah
bile dostupne kadrovskoj službi.
Gosp. Bulić predlaže da se napravi odluka Uprave temeljem koje bi se zaposlenici Jadrolinije nakon tri godine primali u stalni radni odnos. U odlučivanju bi trebale pomoći ocjenske liste, kojih bi nakon proteka tri godine trebalo biti dovoljan broj.
Gosp. Čandrlić ističe da je u zadnjih godinu dana razloga za točku 2. Dnevnog reda sve manje. Ističe da je u stalni radni odnos primljeno 100 pomoraca, a u ovoj godini će biti primljeno još 66 pomoraca. Također, ističe da je za šalterske djelatnike proširena sistematizacija radnih mjesta.
Gosp. Bulić odgovora da se u ovakvim slučajevima poštuju samo propisi Zakona o radu, te da objektivno nepostoji razlog zbog kojeg određenim djelatnicima prekidamo radni odnos na dva-tri mjeseca nakon tri godine rada u kontinuitetu.
Gosp. Srzentić ističe kako je sam bio 9.godina na prekidima radnog odnosa. Navodi kako je za
primanje pomoraca u stalni radni odnos period od 12 mjeseci sasvim zadovoljavajući naravno uz kvalitetne ocijenske liste što bi zasigurno rezultiralo kvalitetnijim rotacijama. Navodi činjenicu da je Jadrolinija u deficitu sa pomorcima pogotovo zapovjednicima.
Gosp. Grubišić predlaže da se uvede minimalni broj ocjenskih lista, npr. četri-pet liste unutar perioda od tri godine.
Gosp. Bulić predlaže da se donese odluka Uprave prema kojoj bi se definiralo da djelatnik unutar Jadrolinije može biti zaposlen najviše 36 mjeseci na određeno vrijeme. Nadalje, da se unutar tri godine odredi broj ocjenskih lista koje će biti evaluirane od različitih ocjenjivača. Ujedino smatra da je period od godine dana prekratak kako bi se procjenio kvalitetan kadar.
Gosp. Sopta ističe kako je jedan od prijedloga Uprave da svaki pomorac mora proći barem šest
mjeseci na međunarodnoj liniji.
Gosp. Dorić navodi kako je to jedan od prijedloga, koji se neće odnositi na sve pomorce. Ističe kako današnji prvi časnici kidaju karte, dok je prvi časnik vrlo značajna osoba na brodu, desna ruka zapovjednika, njegov zamjenik, odgovorna osoba itd. Ističe kako je jedan od prijedloga da prilikom unapređenja prvog časnika palube/prvi časnika stroja, prvi časnik se pošalje na brzu prugu kako bi “ispekao” zanat a time bi se izradio dugoročan i stručan kadar. Navodi da je najlakše zapovjednika unaprijediti na m/t Hrvatu, Tin ujeviću zbog najlakšeg pogona. Smatra da ukoliko se zapovjednika koji plovi na Tin Ujeviću, preselili na Korčulu ili Petra Hekotrovića bit će velikih problema prilikom manovre.
Gosp. Aljinović predlaže da bi se prilikom obuke prvog časnika, sukladno SUS-u trebalo definirati da zapovjednik prvom časniku mora pružiti obuku manovre uz nadzor zapovjednika.
Gosp. Dorić ističe da su takve situacije, stvar kolegijalnosti. Navodi da bi se prilikom unapređivanja prvog časnika u zapovjednika, ukoliko postoji nekolegijalnosti kod obuke, definiraju zapovjednici koji će provoditi obuku kadra. Ističe kako bi se tim zapovjednicima trebala isplaćivati i naknada na plaću za provedenu obuku kadrova.
Zaključak:
Uprava Društva razmotrit će prijedlog NSPPH da se u stalni radni odnos primaju pomorci nakon proteka trogodišnjeg radnog odnosa na određeno vrijeme, sukladno ocjenskim listama.
Ad. 3.) Nastavak pregovora za Nacionalni kolektivni ugovor
Gosp. Frković predlaže da se sljedeći tjedan navedena radna skupina održi sastanak s voditeljem informatike na temu novog obračuna plaća, koji će pomoći prilikom izrade novog Nacionalnog kolektivnog ugovora. Ističe kako svaki pregovori oko novog NKU, propadnu kod pregovora oko novog obračuna plaća
Gosp. Melvan navodi da pregovori oko novog NKU obuhvaćaju više tema od samog obračuna plaća. Ističe kako NKU uključuje i ostale brodare u Hrvatskoj. Navodi kako bi bilo potrebno da se sindikatima upute podaci o broju članova u pojedinom sindikatu kako bi utvrdila reprezentativnost sindikata i formirao pregovarački tim. Postavlja pitanje članovima Uprave koji je temelj izrade novog NKU, je li to stari NKU ili neki potpuno novi materijal?
Gosp. Bulić ističe kako je Uprava ukidanjem protokola plaća napravila veliki iskorak, koji će
pomoći pri izradi NKU.
Gosp. Melvan ističe da bi se izrada prijedloga novog NKU mogala prepustiti Pravnoj službi. Navodi kako je potrebno formirati pregovaračke timove s obje strane i potom krenuti u dogovor novog NKU. Postavlja pitanje hoće kostur novog ugovora biti stari NKU ili novi nacrt koji će izraditi Pravna služba.
Gosp. Bulić ističe kako je u suradnji s pravnicima tekst NKU usklađen do točke 30.
Gosp. Frković predlaže da se minimalni iznos plaća i njihov obračun stavi u Opći dio NKU.
Gosp. Srzentić na prijedlog gosp.Frkovića da se minimalni iznos plaća i njihov obračun stavi u opći dio NKU postavlja pitanje hoće li se sa istim složiti mali brodari s obzirom da imaju veće plaće nego pomorci Jadrolinije. Na prijedlog gosp.Mucića da se uz NKU za pomorce doda i aneks koji će obuhvaćati i zaposlenike na kopnu rekao je da i u tom dijelu SSPJ neće sudjelovati s obzirom da ovaj sindikat zastupa samo pomorce.
Gops. Frković navodi kako manji brodari nisu podržali prijedlog da se u NKU odredi minimalna plaća za pomorce. Smatra da bi trebali podržati takve prijedloge ukoliko imaju definirane veće plaće.
Gosp. Frković predlaže da se sljedeći tjedan održi sastanak radne skupine radi obračuna plaća i novog NKU.
Gosp. Mlevan predlaže da se radne skupine razdvoje, odnosno da posebna skupina odlučuje oko
NKU.
Gosp. Sopta predlaže da se u roku od dva tjedna definiraju radne skupine s obje strane, potom da se odredi sastanak sa svim brodarima koji žele sudjelovati u izradi novog NKU.
Gosp. Frković predlaže da se skupina vezana za obračun plaća sastane u roku od sedam dana, kako bi se s Službom informatike odredile smjernice novog programa obračuna plaća.
Zaključak:
NSPPH, SPH, SSPJ u roku od sedam dana imenovat će do tri predstavnika za radnu skupinu koji će sudjelovati u pregovorima oko novog Nacionalnog kolektivnog ugovora.
Last modified: 05.11.2019