Stanje i razvoj Društva Jadrolinija

17.06.2019

Split, 05.06.2019. godine

PREDSTAVNIK RADNIKA U NADZORNOM

ODBORU DRUSTVA JADROLINIJA

Riva 16, Rijeka .

 

SKUPSTINA JADROLINIJE

N/P Predsjednik Gosp. Oleg Butković

 

 

PREDMET: Stanje i razvoj Društva Jadrolinija

Poštovani,

Kao predstavnika radnika u Društvu Jadrolinija, a u suradnji s najvišim tijelima koji predstavijaju radnike Jadrolinije, Radničkim Vijećem i Nezavisnim sindikatom pomoraca putničkih brodova Hrvatske, slobodan sam Vam skrenuti pažnju na cjelokupnu situaciju u Društvu Jadrolinija te na moguće akcije koje bi se mogle pokrenuti u nadolazećem kraćem periodu.

Unatoč odličnoj suradnji s novom, starom Upravom postoje odredeni problemi koji su nastali proteklih desetak godina. Nebrige prethodnih uprava, ali i vlasnika Jadrolinije, Države. Subvencije Države Jadroliniji kao najvećem brodaru na Jadranu u proteklih 15. godina su gotovo prepolovijene, cijene karata u zadnjih 10 godina nisu se mjenjale, a cijene goriva se korigiraju na dnevnoj razini. Cijene goriva su u proteklih 10 godina rasle su skoro dvostruko na više i kao takve najveći su trošak brodaru uz troškove održavanja | troškove za isplatu plaća radnicima. Korisnika prijevoza koji imaju prava na besplatni prijevoz i ostale beneficije je sve više, a sada se najavijuje da će takvih korisnika usluga biti još u većem broju.

Sve prethodno navedeno se reflektira na prava i primanja radnika Društva Jadrolinija. Ono što Vi zasigurno znate je da su plaće radnicima Jadrolinije u proteklih deset godina povećane za samo 5%, dolaskom nove Uprave, što je svakako pohvalno , ali nažalost nedostatno obzirom na period u prethodnom vremenu stagniranja plaća. Promet vozila i putnika je porastao tri do četiri puta, a s time i obim posla radnicima, najviše pomorcima i šalterskim djelatnicima. Takoder morate znati da u Jadroliniji određen broj radnika ima plaće manje od minimalne plaće u RH, a da gotovo polovica pomoraca i radnika u podršci imaju plaće minimalne ili neznatno malo veće od minimalca.

Za biti pomorac, pomorci moraju posjedovati svjedožbu o zdravstvenoj sposobnosti te desetak ostalih ovlaštenja, što znači da mogu raditi dok su zdravi, a nakon toga s primanjima kakva imaju sada mogu tražiti jedino svoje mjesto kraj kontejnera za smeće skupljajući boce do penalizirane mirovine koja će im biti dostatna za režije, ali ne i za kruh i mlijeko. Za razliku od povlaštenih otočnih karata koje su većinom besplatne ili u pola cijene, radnici Jadrolinije nemaju pravo na nikakav popust ukoliko putuju brodovima na kojima rade i provode svoje živote do statusa sakupljača boca.

Svijesni smo i sve prisutnije konkurencije kojoj je razno raznim zakonima dozvoljeno da prevozi putnike i vozila samo u visokoj sezoni, kako se to u narodu kaže «skupi vrhnje», a čuli smo da je u izradi novi prijedlog zakona o Linijskom i obalnom prijevozu po kojem će Agencija za obalni i linijski promet postati i brodovlasnik, što znači da će moći dati i brod i liniju bilo kome te na taj način uskratiti jedinu prednost Nacionalnom brodaru .

Naravno ako se to stvarno i dogodi radnici neće stajati prekriženih ruku te će sve poduzeti što je u njihovoj moći da zaštite Nacionalnog brodara i svoju egzistenciju. Sve se to provlači kroz priče priviačenja sredstava iz EU. To bi bilo dobro kad bi živjeli u zemlji poput Norveške ili slično, ali ne i u Hrvatskoj, poznavajući dosadašnju praksu.

Sa ovakvim cijenama karata i povlasticama koje koriste svi osim radnika Jadrolinije, a koje im omogućava Vlada RH, Jadrolinija je osuđena u bliskoj budućnost na propast po uzoru na sva ostala poduzeća koja su do sada propala, a bila su u vlasništvu Države. Obzirom na rekordne_ protekle dvije godine po broju prevezenih putnika i vozila, novaca nema u tolikoj mjeri da bi se ozbiljnije korigirale plaće radnicima, a pogotovo ne za neku ozbiljniju obnovu flote.

Konkurencija je sve veća od bivših predsjednika i članova uprava Jadrolinije (koje nitko ne pita odakle im novac za kupnju vlastitih katamarana), do inozemnih brodara koji su sve prisutniji na tržištu, što nas i nečudi obzirom na porast prometa i mogućnosti da voze samo u visokoj sezoni na rentabilnim linijama. Jadrolinija nema takve mogućnosti jer vozi cijelu godinu sve linije čak i one koje nisu subvencionirane i koje nisu obavezne, takozvane “političke linije”.

Mi nemamo ništa protiv takvih linija, ali pod uvjetom da nam država pomogne u obnovi flote i povećanju plaća radnicima. Ukoliko bi vlasnik, odnosno Država uložila samo 1% u Jadroliniju u odnosu na Brodogradnju, Jadrolinija bi bila jedna od najmodernijih i najboljih kompanija u linijskom prometu u svijetu.

Nažalost ovako stječemo dojam da nikoga nije briga za Jadroliniju koja je prepuštena sama sebi i političkim elitama da se igraju s njom u dnevnopolitičkim prepucavanjima.

Radnici Jadrolinije više ne mogu podmetati svoja leđa, niti će dozvoliti da se kao desetljećima do sada preko njihovi leđa financiraju prava otočana na uštrb njihovih plaća i prava te da se voze “političke linije”. Od Vas poštovani Ministre kao predstavnika Vlade i resornog Ministra tražimo da država iz proračuna osigura veća sredstva za vlastito poduzeće koje je odlukom Vlade RH proglašeno od strateškog značaja za RH te da se iznađu sredstva za plaće i obnovu flote Jadroliniie po uzoru na hrvatska Brodogradilištia, Hrvatske autoceste, Croatia Airlines i ostala poduzeća od kojih su neka, kao na primjer brodogradilišta, bili u privatnom viasništvu, a u koje je država uložila ogromna sredstva i koja su nakon toga otišla u stečaj. Za razliku od navedenih poduzeća i rast turizma u Hrvatskoj, Jadrolinija ima budućnost i ne samo da opstane na tržištu vec i da postane lider u linijskom prometu u EU i šire.

Poštovani Ministre od Vas očekivamo da nas kao predstavnike radnika primite u što kraćem vremenskom periodu, kako bi Vam pojasnili naše stavove. Molimo Vas da Vi predložite mjesto i vrijeme sastanka, obzirom na vaše obaveze.

Nadamo se Vašem skorom odgovoru i prijedlogu datuma sastanka.

 

S poštovanjem,

Nediljko Bulić, Predstavnika radnika u Nadzornom odboru Društva Jadrolinija

Milkica llijašić, Predsjednica Radničkog vijeća Društva Jadrolinija

Petar Grubišić, Predsjednik  NSPPBH

 

Na znanje:

Predsjedniku Vlade RH

Last modified: 05.11.2019