Split 17.05.2021
SKUPŠTINA DRUŠTVA JADROLINIJA
N/P Predsjednik
Gosp. Oleg Butković
Član skupštine – Zdravko Marić
Član skupštine – Nikolina Brnjac
Premijer RH Andrej Plenković
PREDMET: Obnova Flote Jadrolinije
Poštovani,
Pratimo zadnjih dana Vaše najave za ulaganja u prometnu infrastrukturu u dijelu koji se u Nacionalnom programu oporavka i otpornosti (NPOO) odnosi na gospodarstvo.
Naglasak ste pri tome stavili na reformu prometnog sustava, koji bi kroz Mehanizam za otpornost na raspolaganju mogao imati 5,5 milijardi kuna.
Veseli nas spoznaja da ste naveli između svega i nabavu novih brodova te se nadamo kako se isto odnosi na dio prastare flote Jadrolinije.
Kao Predsjednik skupštine Jadrolinije vjerujemo kako ste upoznati sa stanjem brodova u Jadroliniji, kao i sa financijskim stanjem Društva.
Jadrolinija je započela 2020. godinu sa dosada najboljim financijskim rezultatima te puna nade, optimizma, ideja i projekata za obnovu flote. Nažalost desila se situacija već svima jako poznata sa epidemijom COVID-19, koja je u kratkom vremenu raspršila sve planove i nade za obnovu flote te bolje uvjete rada.
U proteklom razdoblju kao i sada, Jadrolinija i njeni zaposlenici pridržavaju se i provode preporuke Nacionalnog stožera, uz to vode brigu o velikom padu prometa i prihoda te troškovima provođenja svih epidemioloških mjera. Promet je u početku pojave COVID-19, pao preko 50%, a što je na kraju godine sve skupa završilo sa manjkom prihoda u iznosu većem od 40%. Sredstava koja su početkom 2020. bila na računu i od kojih se računalo napokon pokrenuti obnovu flote te rješavanje plaća pomoraca brzo su se istopila. Ostali su krediti, dio starih brodova te nada i pogledi u Vladu RH, koja je svima pomogla i još pomaže u prevladavanju poteškoća izazvanih bolesti COVID-19, a pri tom zaobilazeći Jadroliniju.
Jadrolinija je trgovačko poduzeće u 100% vlasništvu RH, cijenu karata i broj putovanja regulira državna agencija. Radnici Jadrolinije su svjesni da moraju i trebaju raditi ono što vlasnik od njih traži, sukladno zakonima i propisima, ali isto tako imaju očekivanja da im vlasnik (RH) omogući sredstva za rad, u ovom slučaju su to brodovi.
Jedna od najvažnijih stavki koje bi trebalo hitno rješavati su kupnja ili gradnja novih brodova za međunarodnu linije tipa Marko Polo i Dubrovnik, za udaljene otoke tipa Lastovo, tri klasična broda za brodske linije tipa Premuda te katamaranske linije katamarane tipa Jelena. Znamo kako su navedeni brodovi stari skoro 50 ili više godina, a katamarani od ukupno deset koliko ih Jadrolinija posjeduje, osam ih je starih više od 25. godina. Kad uzmemo u obzir situaciju u kojoj se trenutno nalazi Jadrolinija, lako je zaključiti kako će još dosta vremena proći za savladavanje posljedica krize uzrokovane epidemijom COVID-19, te kako sama i bez pomoći države neće moći opstati na tržištu.
Potrebno je naglasiti kako Jadrolinija još nije dobila ni kunu potpore od Vlade za pad promete uzrokovan epidemijom COVID-19, za razliku od svih ostalih, bilo privatnih ili državnih poduzeća.
Brodovi Marko Polo i Dubrovnika su brodovi stari preko 40. godina, isti više zbog starosti i malog kapaciteta garaže te malog broja kabina nisu u stanju kako bi bili konkurentni na tržištu i Jadroliniji donosili prihode. Uvjeti življenja posada na tim brodovima su minimalni.
Troškovi tehničkog održavanja, goriva i maziva su veći nego što brodovi mogu zaraditi u kratkom periodu sezone od tri mjeseca, a u periodu visoke sezone dodatno se još pojavljuje konkurenciju u vidu stranih brodara sa novim i većim brodovima te nižim cijenama prijevoza.
Obzirom na značajna sredstva koja se spominju u programu NPOO, smatramo kako je krajnje vrijeme uz sve ostale sektore, za koje smatramo kako su jako važni i bitni, da se pokrene modernizacija i oporavak pomorskog sektora. Misleći pritom na dio pomorskog prijevoza. Dio pomorskog sektora vezan za prijevoz kao da je godinama zaboravljen od svih, a brodari poput Jadrolinije kao da su prepušteni sami sebi.
Pokretanje gradnje novih brodova u domaćim brodogradilištima imalo bi pozitivan učinak na cjelokupno hrvatsko gospodarstvo, očuvanje radnih mjesta, oporavak brodograđevne industrije te konkurentnost na tržištu pomorskog prijevoza na lokalnoj i međunarodnoj razini.
Cijene karata u obalnom i linijskom prijevozu nisu se mijenjale više od 10. godina, na profitabilnim linijama na kojima Jadrolinija ne ostvariva potpore države, otočno stanovništvo ostvariva pravo na besplatan prijevoz ( učenici, studenti, invalidne osobe i svi umirovljenici) te cjelokupno otočno stanovništvo ostvariva pravo na povlašteni prijevoz u pola cijene. Također moramo napomenuti kako Jadrolinija po našim saznanjima ostvarivala preko 50% svog ukupnog prometa na profitabilnim linijama. Iz razloga svega prethodno navedenoga Jadrolinija nikada neće biti u mogućnosti da sama osigura sredstva za obnovu flote i povećanje plaća radnicima bez pomoći države.
Još jednom moramo naglasit kako po našim saznanjima skoro pola pomoraca prima dodatak na plaću do iznosa minimalne plaće u RH. Ne želeći podcjenjivati radnike u obućarskoj i tekstilnoj industriji, koji su nažalost najpoznatiji u Hrvatskoj po najnižim plaćama, u tu skupinu i grupu sada nažalost spadaju radnici i pomorci Jadrolinije.
Na kraju se nadamo kako će te poduzeti sve mjere kako bi pomorcima i radnicima Jadrolinije osigurali sredstva i uvjete za rad te plaće dostatne za normalan život pomoraca i radnika Jadrolinije te njihovih obitelji.
S poštovanjem,
Petar Grubišić, predsjednik NSPPBH
Nediljko Bulić, predsjednik G.O NSPPBH i predstavnik radnika u N.O. Jadrolinije
Last modified: 17.05.2021